Rockecruise på fredager

Primusmotor Øyvind og FJORDROCK

I år skal enda flere sjangere skape fantastisk stemning på fjorden. Vi seiler ut fredager i juli med rockeband på tre timers cruise. Ombord gjør vi som på jazz og blues - vi serverer nydelige reker med tilbehør i formen «spis så mye du vil». I baren har vi som kjent et stort utvalg av forfriskninger.

 

Vår nye Primusmotor Øyvind Strønen er en ung og busy mann med mange jern i ilden. Han skriver selv på FB:
«Alle som kjenner meg vet at jeg er ekstremt glad i båt, og ikke minst i rock! Derfor er det utrolig morsomt å annonsere at i samarbeid med Norway Yacht Charter AS arrangerer vi rockecruise hver fredag i Juli! Det blir et 3 timers cruise til/fra rådhusbrygga med band om bord, rekemiddag og no godt i glasset på en gammel fin seilskute. Jaggu skal jeg spille bass to kvelder også, med de gode kara i 80s Rewind. Her er det bare å sikre seg plass til tidenes gromtur på fjorden først som sist!  »

 

Det er Øyvind som, i et samarbeid med Liv Tagestad v/Norway Yacht Charter, har fått realisert det nye live-konseptet på våre skuter.

 

I Hamar Arbeiderblad kan vi lese at Øyvind Strønen, etter et sprekt halvår med blant annet MGP-finale og jobb på Maldivene, går løs på nye prosjekter for sommeren. Som for eksempel bygging av husbåt i hjembyen Hamar, som blir etterfulgt av rockecruise i Oslofjorden med "80s rewind" på fredager. I april hadde Øyvind en noe uvanlig jobb der han spilte for rike, russiske koronaflykninger på en av Maldivenes 1192 øyer. Han spilte på et resort hver kveld, sammen med en sveitsisk vokalist og låtskriveren Eirik Næss.

 

Nå har han vendt nesa mot Oslofjorden og er klar for rockecruise, med bandet "80s Rewind" fredagene 23. og 30. juli. Rockecruiset finner sted på den vakre skuta «Helena», som begir seg ut på en 3 timer lang tur, med reker (så langt øyet kan se) og full bar. Ekstra gøy er det at han skal spille med kompisene Atle Sjørengen, Pål Strand og Ole Østby. Her blir det et variert sett med låter fra blant annet Whitesnake, Bon Jovi, Queen og Black Sabbath.

 

Tiden til Øyvind blir splittet mellom dette og hans daglige jobb i musikkforlaget Arctic Rights, som er hjem til en rekke norske artister som Nils Petter Molvær, Susanne Sundfør, OnklP, Alan Walker, og Raga Rockers. Forlaget holder til på Aker Brygge, ikke langt fra der skutene bor. På fritiden holder han til på Eidsvoll der han har kjøpt seg et mikro hus (7 x 2,5 meter, 4 meter høyt), og i Hamar havn der han bygge sin egen bobåt. Jobben er allerede i gang, med en investering på en halv million kroner.

 

Lenke til artikkelen fra Hamar Arbeiderblad: https://www.h-a.no/2021/kultur/oyvind-36-har-hatt-et-sprekt-halvar-na-gar-han-los-pa-nytt-byggeprosjekt-for-meg-blir-det-arets-ferie/

 

Vi gleder oss til en rocka sommer med Øyvind. Dette blir det fantastisk stemning på fjorden av!

Primusmotor Øyvind og FJORDROCK

Båtservice IX Trying to set a good example in the awareness of the CO 2 impact.

 

What is CO 2 – we hear about this – but what do we know about it? It harms mother earth and fortunately, we have a focus on CO 2.

 

Electrical cars, electrical bicycles, electrical ferries and so on. They all seem to be less harmful to our environment than diesel and gasoline driven engines. …or are they?

 

CO 2 is the chemical abbreviation for carbon dioxide a necessary gas, but it can also be harmful.

 

Necessary CO 2 is found naturally in both air and water. By photosynthesis in green plants and when living organisms breathe, the carbon dioxide goes through a cycle from death to living nature and from there back to the dead nature. CO 2 is therefore important for all life on Earth. CO2 affects the atmosphere’s ability to retain heat. Thus, the gas acts on our climate. Also, in this area, CO2 is important and necessary, but not just that.

 

Harmful CO2 is generated by the combustion of fossil fuels, coal, natural gas and petroleum products such as gasoline, diesel oil and several other types of oil. Parts of the industry and the transport sector release significant amounts of CO2. Because this gas is released into the atmosphere to such a large extent, it contributes significantly to man-made climate change.
We have decided to honor planet earth by making people aware of their carbon dioxide footprint. On our tickets sold we tell them how environmental they have been by choosing our service. Beneath all financial – we give them a sum of used CO2.

 

Kristian Qvigstad

Kristian Qvigstad

 

One of Norway Yacht Charters leaders Kristian Qvigstad is working tirelessly for the environment. He has lobbied the necessity to show all people their CO2 use. The main goal is to give receipts on all bought goods the CO2 value. This way people will become more aware of their consume and their footprint.

 

 

Being the green capital of Europe 2019, we are chosen to make way for new ways to make people more concerned with their personal consume. Governmental-vice they can put goals – but foremost importance in the war on harmful CO2 needs a mental change among me and you.

 

What you have today is less harmful to the world than the new you buy. For instance, try to remember that plastic bags are harmful – reuse.
Take the ferry to Bygdøy – this has less of a climate impact than you imagine. Possibly we might let our more CO 2 than some buses and cars, but far less than you expect. We will show on our receipts the amount we do let out – and become an inspiration and show to other companies on how to raise awareness of the CO 2 impact.

 

Tourist and Cruiseship Vil du jobbe på båt i Oslofjorden blant Oslos turister?

Vi kan tilby en spennende sommerjobb i et godt og hektisk miljø med mye frisk luft.

Vårt kontor ligger på Rådhusbrygge 3 der også våre fartøyer har faste kaiplasser.

Vi søker:

  • Billettører, Gateselgere og Guider.
  •  Vi søker også etter: Skippere og Motormenn/maskinpassere med relevante sertifikater

Kvalifikasjoner:

  • Evne til god kommunikasjon.
  • Gode språkkunnskaper i Norsk (Svensk/Dansk) i tillegg til Engelsk.
  • Fleksibel, representativ og serviceinnstilt.
  • Utadvent.
  • Søker må være 18 (20) år.

Egenskaper:

  • Kunne arbeide selvstendig og i team.
  • Sosiale egenskaper og evne til å ta initiativ.
  • Utadvendt og omgjengelig.

Det er ønskelig og vektlegges positivt med følgende:

  • Fleksibilitet.
  • Søkere bør være villige til å trå til der det trengs i en hektisk sesong.
  • Maritim-, små båt- og/eller seileerfaring.
  • Gode referanser.
Flaskebekk / Oslofjorden

Oslofjorden

Arbeidstid:

  • Turnusvakter både dag og kveld ca. 7 timer i snitt per vakt. Dette kan variere etter behov.
  • Alle dager (mandag til søndag).
  • Tilkalling ved behov og etter avtale.

Sesong for fast vaktliste:

  • Sesongstart 15 mars – 13 oktober.
  • Tidlig høysesong 19 mai – 24 september.
  • Høysesong 23 juni – 31 august.

Vi søker også etter de som ønsker å være avløsere og vikarer.

 Arbeidsted:

Alle våre båter ligger til kai i Oslo på Rådhusbrygge 3

City Hall Pier 3

Båtservice Sightseeing AS og Norway Yacht Charter AS hovedkontor

Lurer du på om du har kvalifikasjonene – eller synes du høres dette spennende ut? Send oss enkortfattet søknad med CV – vi har mange stillinger til sommeren. monica@nyc.no

Kort om Norway Yacht Charter AS og Båtservice Sightseeing AS.

Firmaet er den største operatør og eier av seilskuter, fjordcruisebåter, sightseeingbåter og ferger på Oslofjorden. Flåten består primært av eldre seilfartøy og sightseeingbåter på mellom 20 og 35 meter. Charterbåtene benyttes av bedrifter til representasjon og firma-selskapeligheter, av norske og utenlandske reisebyråer, samt til sosiale arrangementer i forbindelse med kongresser i Oslo. Det er full bevertning på alle fartøyene for grupper fra 8 til 200 gjester. Ved samseilinger underholder vi opptil 600 gjester. I tillegg driver selskapet sightseeingvirksomhet for turister med 2 båter og fergetrafikk mellom Rådhusplassen og Bygdøy med 2 båter.

www.nyc.no for mer informasjon.

Spørsmål om stillingene:

Kontaktperson: Monica Schrøder Santisteban | Telefon mellom 0900 – 1600: 23 35 68 97 eller mail monica@nyc.no

https://www.youtube.com/watch?v=blqINnt22Aw&t=2s

dykkaren | diver The sculpture “Dykkaren” (the diver) is photographed numerous times.

The Diver

We are so excited to be neighbor with the “diver” on the honorary pier between City Hall pier no 2 and 3. It’s amazing to see the hordes of people photographing the statue of brilliant polished stainless steel with a mirror-shiny surface.

It is sensational to see how many photos are being posted on social media,  and only on Instagram, we found more than 280 photographs.

“Dykkaren” the statue, is created by Ola Enstad. The diver looks out over the magnificent Oslo fjord and is fully suited in scuba gear. The diver has crossed arms over his chest and is leaning slightly forward to dive into the water.

foto: Monica

Dykkeren av Ola Enstad

From Wikipedia, we can read that the artist has at least 3 noteworthy statues in Oslo, the “Fist and Rose” on Lilletorget and the 6 divers heading into the Akerselva. He is a renowned artist and his work is esthetic and figurative.

The honorary pier or “Honnørbrygga” – bear witness to many historical events, the most significant is the landing where the Norwegian King returned after the WWII. There is pride in the spot where the diver is placed and is one of the most scenic positions in Oslo. Many of the photos posted also include all the beautiful sailing ships and the classic fjord sightseeing boats.
Come see for yourself. Location Honnørbrygga – next to City Hall pier 3 in Oslo.

Fjord sightseeing.

Dykkaren

Klipp fra dykkaren fra Instagram

Dykkaren

Klipp fra dykkaren fra Instagram

Dykkaren

Klipp fra dykkaren fra Instagram

Dykkaren

Klipp fra dykkaren fra Instagram

Dykkaren

Klipp fra dykkaren fra Instagram

Dykkaren

Klipp fra dykkaren fra Instagram

Dykkaren

Klipp fra dykkaren fra Instagram

Dykkaren

Klipp fra dykkaren fra Instagram

Dykkaren

Klipp fra dykkaren fra Instagram

Dykkaren

Klipp fra dykkaren fra Instagram

Dykkaren

Klipp fra dykkaren fra Instagram

Dykkaren

Klipp fra dykkaren fra Instagram

Dykkaren

Klipp fra dykkaren fra Instagram

Dykkaren

Klipp fra dykkaren fra Instagram

Oslopolitikerne satser på Fjordby, mens Oslo Havn vil legge ned båtslippen på Sjursøya.

Hva skjer med Fjordbyens båter når siste slipp forsvinner?

Mangel på helhetlig politikk i Fjordbyen Oslo.

Mens Oslopolitikerne satser på Fjordbyen vil Oslo Havn legge ned båtslippen på Sjursøya.

Hvem er det som skal bestemme byutviklingen i Oslo? Er det politikerne som sitter i Rådhuset eller er administrasjonene i de enkelte kommunale foretakene. Hva skjer med Fjordbyens båter når siste slipp forsvinner?

Sist sommer fikk vi som brukere beskjed fra Oslo Havn at slippen på Sjursøya i Oslo skulle legges ned fra 1. August 2018. Denne beskjeden fikk vi uten at saken har vært opp til behandling, verken i Havnestyret eller andre offentlige og politiske organer. Videre fikk vi vite at Havnestyret skulle "orienteres" om saken i havnestyremøte senere i år. Administrasjonen i Oslo Havn har altså på egen hånd besluttet nedleggelse uten at det har vært til behandling verken av Havnestyret eller andre politiske organer. Det har ikke vært utarbeidet noen form for konsekvensanalyse av nedleggelse. Ei heller har brukerne av anlegget fått noen mulighet til å uttale seg.

Nedleggelse 1. August 2018 ble utsatt til 1.Januar 2019 etter mye påtrykk fra brukerne av anlegget på Sjursøya.

Et av hovedelementene i byutviklingen i Oslo de siste årene har vært begrepet "Fjordbyen". Man ønsker å åpne opp Oslos havnearealer og gjøre fjorden mer tilgjengelig for byens befolkning. Med det som utgangspunkt har Oslo Kommune satset enormt på å tilrettelegge for bl.a. boligutbygging nede ved sjøen, uteområder, restaurantvirksomhet, båt- og fergetrafikk. Øyene i Indre Oslofjord og virksomheter på disse har fått betydelige oppgraderinger. Man snakker om fremtidig "Fjordbyrute" for transport av både turister og byens befolkning. Museene på Bygdøy utreder mulighetene for "Museumsrute på fjorden" for å gjøre disse lettere tilgjengelige for publikum.

Oslos båtmiljø og Fjordby.

Et vesentlig element i utviklingen av "Fjordbyen" er, tro det eller ei, båter og båtvirksomhet. I Oslo er det i dag mellom 60 og 80 små passasjerfartøy. Disse frakter passasjerene ut til øyene og museene på Bygdøy. Tilbyr sightseeingturer på Oslofjorden for turister og byens befolkning. Arrangerer bryllup, firmafester, jubileum, kongresser osv osv. Anslagsvis er det ca 2 millioner passasjerene hvert år som benytter disse båtene. Bygdøyfergene og Oslofergene står alene for ca 1,5 millioner passasjerene.

For disse båtene er vedlikehold en avgjørende faktor. Og tilgjengeligheten av fasiliteter for å drive årlig vedlikehold, sertifisering m.m. Mange av båtene har brukt Oslo Havns slipp på Sjursøya i forbindelse med dette. Konsekvensene for disse, hvis slippen blir lagt ned er enorme. Hvor skal båtene slippsettes for årlig vedlikehold? Antallet slipper i Oslofjorden og på Østlandet har blitt redusert dramatisk de siste årene. Med dagens tomtepriser vil sannsynlig antallet slipper bli redusert ytterligere i tiden som kommer.

Oslo Havn går med dette forslaget helt i motsatt retning når det gjelder byutviklingen av Fjordbyen Oslo. Ved å rasere infrastrukturen for båtmiljøet i Oslo havn risikerer vi en "Fjordby" uten båter.

Et av hovedargumentene til Oslo Havns sitt ønske om å legge ned slippen på Sjursøya er at det ikke er deres oppgave å drive en kommersiell slipp og verkstedvirksomhet. En kan godt være til dels enig i dette. Men det påligger det offentlige et ansvar å tilrettelegge infrastrukturen for byens næringsvirksomhet og utviklingen av "Fjordbyen". Hvis Oslo Havn mener at de ikke skal drive slippvirksomhet så kunne de i det minste forsøkt å finne andre som kunne påta seg denne oppgaven. I stedet foreslår de å jevne denne fantastiske ressursen med jorden. Det finnes mange profesjonelle aktører som kan tenke seg å overta denne virksomheten og drive den videre til glede for Oslos båtmiljø.

Bevar slippen på Sursøya.

Vi må kreve at Havnestyret i sitt møte, nestkommende torsdag 29. November, stemmer imot nedleggelse av slippen. I det minste utsetter denne avgjørelsen til det har vært gjort en grundig analyse av konsekvensene av nedleggelse. #bevarSjursøya

Kristian Qvigstad har snakket med østlandsendingen om betydning og bevaring av slippen: Østlandsendingen nedleggelse av Sjursøya båtslipp

Etter årlig vedlikehold blir S/S Christiania satt på vannet fra Sjursøya slipp, Oslo. Havnen er den siste i sin størrelse i Oslo og Oslo Havn planlegger nedleggelse. Hva skjer med Fjordbyens båter når Oslos siste slipp forsvinner? S/S Christiania kan være den siste båten som fikk årlig vedlikehold på slippen. #bevarSjursøya

 

 

For videre lesing:

Brev til styreleder og brukernes representant

Brev til styret og byråder

S/S Christiania last sailing ship ever to be re-launched on Sjursøya?

After annual service S/S Christiania is re-launched from the dock at Sjursøya, Oslo.

The dock is the last of its size in Oslo, and is planned to cease operation at the end of this year, and in that case Christiania is the last commercial vessel to be launched at this dock. As such this launching is history in the making.

***

***

S/S Christiania at Sjursøya Dock from Helge Hafstad on Vimeo.

Kavringen Lighthouse the Time Capsule

«Kavringen lighthouse» in the inner part of the Oslofjord.

   

Kavringen lighthouse from 1892

Kavringen Lighthouse the Time Capsule. Until 1892 there were only two lighthouses in Oslo harbor Heggholmen and Dyna. When the steamship DS «Norway» hit the Kavringen islet in 1890, a requirement for better lighting was raised. The construction work at the Kavringen Lighthouse began in April 1891, and the lighthouse was completed and commissioned on August 1, 1892. In 1932 they changed from gas to electric power.

Time Capsule

In connection with the 1000th anniversary of Oslo, everyone in Oslo was given the opportunity to submit their greetings to the future. This was greetings in the form of letters, cards and miscellaneous items to be stored for 1000 years inside a container. The container, or the time cap as it was named, is made of a special material. The contents were gassed and sterilized to last for 1000 years. The entire time capsule is stored inside the Kavringen lighthouse, and every year on May 15, everyone can join to ensure that the time capsule is in place. On St. Hallvard’s day, May 15, 2000 the time capsule of titanium was bolted into the lighthouse. The cover is designed as a copy of the lighthouse. It can only be opened in the year 3000.
St. Hallvard is the patron of Oslo.

Seabird colony

On the inlet next to the Lighthouse there is an exceptionally rich seabird colony and the islet is therefore protected as a seabird reserve. Often when on a sightseeing boat, one can spot a seal sunbathing here. From 15 April to 15 July there is a ban on traffic on the island.

Lighthouse facts

The Kavringen Lighthouse was built in 1892 and is located on Søndre Kavringdynge in the western entrance to Oslo harbor. The foundation of the Kavringen lighthouse consists of an octagonal concrete block that is cast directly on mountains (depth -3.25m), and an overflow wall of chopped granite. It was originally red painted, but is today white with a red belt. The tower’s height even the spear point is 19 meters.

     

 

 

Heggholmen Light house in the Oslo Fjord

The white building at Heggholmen, on the photos, is the oldest lighthouse in the Oslo fjord area, built 1826.

The very first light housekeeper at Heggholmen signed a contract to have this powerful light shining from his bedroom window to guide the ships towards the harbor at night. At that time only sailing ships were in use, and you can imagine the Light house keepers surprise when one night he woke when the bowsprit of a ship came crashing through the window of his bedroom.

Heggholmen is located on Heggholmen in inner Oslo fjord, at the main entrance to Oslo harbor. The lighthouse is built as a corner lamp on a wooden building. On the roof of the building there is a tower with a fog watch and nautophone. The building as today was built in 1876 and it was built in Swiss style. The lighthouse differs in this way from most of the other woods in the country. At its location in the inner Oslo fjord, the light house has great environmental significance.

The lighthouse gained electrical operation in 1928 as the first in Norway, and was automated in 1959. The four-quarter position was retrenched in 1972, and has since been unmanned.

Protection Status: protected by the Cultural Memory Act 1997

Owner: Oslo Havn

Today it is a meeting and representation room for Oslo Harbor.

Heggholmen light house

When passing the light house on the 2 hour sightseeing tour on the Oslo fjord, a lot of passengers belive this to be a church. This is a gem of lighthouses in the inner part of the Oslofjord.

Lekre S/S Christiania Båtturer på Oslofjorden.

Båtturer på Oslofjorden

Våren og sommeren er kommet, alle båtene er klare for ditt arrangement.

Båtene våre lager en perfekt ramme rundt representasjonsturer, jubileer og sommerfest.

Vår salgsavdeling tar gladelig i mot henvendelser og hjelper deg lage et vellykket arrangement på Oslofjorden. Vi legger til rette for hver enkelt kunde, det være seg privat, bedrift eller organisasjon. Fornøyde gjester er vår største motivasjon!

Send gjerne en mail til Tove og Rita